CNCD, în cazul vânzătoarei de la Kaufland: „S-a generat în societate o instigare la ură”

Redactia -

CNCD, în cazul vânzătoarei de la Kaufland: „S-a generat în societate o instigare la ură”

Comunicat de presa referitor la hotărârea adoptată de Colegiul director al CNCD în ședința din data de 06.09.2017

Colegiul director al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, întrunit în ședința de soluționare a petițiilor în data de 06.09.2017, a soluționat autosesizarea nr. 4A/2017, având ca obiect posibile fapte de discriminare aduse la cunoștința publicului prin difuzarea la data de 31 august 2017, pe contul vloggerului cu numele ‘Milițianul’de pe pagina de internet www.youtube.com unei înregistrari video în care se relatează refuzul accesului la serviciile oferite de magazinul Kaufland din Odorheiu Secuiesc, din cauza faptului că solicitantul este de naționalitate română și vorbește doar limba română.

Având în vedere analiza probelor depuse la dosar, Colegiul director a constatat că:

— autorul filmului nu a respectat regulile de etica ale testării ce țin de corectitudinea dovezilor. Prin publicarea filmului testării s-a generat în societate o instigare la ură pe criteriul apartenenței etnice, săvârșită prin răspândirea unor informații incomplete sau false;

— în speță, nu se întrunesc elementele constitutive ale faptei de discriminare directă, nu exista un tratament diferențiat și un raport de cauzalitate între criteriul invocat și fapta;

Raportat la cele constatate, Colegiul director a hotărât în unanimitate următoarele:

1. fapta prezentată prin filmul din speță nu întrunește elementele constitutive ale discriminării directe, lipsește tratamentul diferențiat și nu există un raport de cauzalitate între criteriul invocat și fapta;

2. condamnă public orice comportament de incitare la ură pe criteriul apartenenței etnice, săvârșită prin răspândirea de informații incomplete sau false, prin exploatarea prejudecăților din societatea din România, având ca scop sau efect tensionarea relațiilor interetnice;

3. recomandă părții reclamate și tuturor agenților economici să adopte măsuri pentru a asigura cunoașterea limbii oficiale a statului la un nivel rezonabil de către angajații care au în fișa postului sarcini ce țin de deservirea clienților;

4. se va comunica o copie a hotărârii părții reclamate.

Colegiul director al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării