Sfaturi preventive privind prevenirea victimizării în cazul infracțiunilor de înșelăciune (material realizat de Compartimentul de Analiză și Prevenire din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție Prahova )

 

TAXAȚI !

 

          S-a mai scris şi credem că, din păcate, se va mai scrie despre acest subiect: ÎNŞELĂCIUNILE. Victime şi autori trăiesc dacă nu în aceeaşi comunitate, măcar în acelaşi judeţ, însă situaţia generală este destul de propice săvârşirii de infracţiuni: sărăcie, creşterea preţurilor, scăderea nivelului de trai şi dorinţa de a câştiga MULT şi RAPID, adică ”a da lovitura”. Se folosesc mijloace moderne de plată, tranzacţiile financiare se fac mult mai organizat, poştă electronică, avem telefonie mobilă care permite comunicarea instantanee de date şi informaţii şi, de toate acestea ne folosim toţi. După unele studii ştiinţifice, suntem însă mai puţin inteligenţi, iar tendinţa ar fi de scădere a capacităţii noastre de a analiza şi prelucra corect informaţia şi de a o stoca într-o formă apropiată.  În cazurile care sunt prezentate mai jos şi redate aproximativ în forma în care ele au fost sesizate Poliţiei prahovene, veţi constata practici-tip în săvârşirea infracţiunilor de înşelăciune. Ele suferă nuanţări şi se pot schimba foarte rapid şi neaşteptat pentru oricare dintre noi însă, indifierent de evoluţia acestor înşelăciuni sau escrocherii, subliniem câteva aspecte:

Autorii de înşelăciuni nu au în vocabular cuvinte de genul: ” scrupule”, ”moralitate”, ”milă”, ”binele aproapelui”. Ei vor să câştige ! Ei nu îşi permit să piardă pentru că infracţiunea de înşelăciune, odată dovedită în elementele sale, se pedepseşte cu ani grei de închisoare. Ei, escrocii, îşi asumă:

  1. 1.Riscuri MARI
  2. 2.Câştig MAXIM POSIBIL
  3. 3.Într-un timp scurt !

 

 

Aceste trei elemente adunate într-un tot, constituie gândirea lor. De la cele 3 elemente începem să îi diferenţiem astfel:

 

  1. A.Cei care preferă utilizarea telefonului şi a mijloacelor de comunicare electronică;
  2. B.Cei care preferă contactul ”faţă-în-faţă” cu victimele lor.

 

Autorii din categoria ”A” îi regăsim la exemplele 3, 5, 6, 7, 9, 11, 12 şi se disting prin următoarele:

–         Solicită sume mari sau foarte mari de bani;

–                     Determină viitoarea victimă să facă o serie de demersuri în locuri diferite sau în aceleaşi locuri dar în mod repetat, generând stress şi, implicit, dorinţa acesteia de a scăpa CÂT MAI REPEDE de stress. Drept urmare, SE CONFORMEAZĂ !

–                     Solicitările escrocilor sunt SCURTE în exprimare (cu legendă scurtă CREDIBILĂ) dar cererile sunt aproape IMPOSIBILE: sume foarte mari de bani livrate într-un timp foarte scurt;

–                     Utilizarea telefonului şi a mijloacelor de comunicare electronică, elimină posibilitatea ca escrocul să fie recunoscut de către partea vătămată;

–                     Utilizarea telefonului şi a mijloacelor de comunicare electronică permite escrocului să MINTĂ CREDIBIL;

–                     Ce este NOU acum este modul de acţiune prin care escrocii se folosesc de emoţiile, afectele şi vulnerabilităţile victimelor lor prin simpla auzire a vocii şi prin câteva afirmaţii prin care ”victimele sunt luate la descusut”. Folosind puternice imagini emoţionante de genul ”copilul dvs a avut un accident grav”, ele frâng vigilenţa şi ”dizolvă” orice raţionament logic al victimelor. Conformarea este gata! Victimele merg şi depun bani în cont sau efectuează plăţi în contul escrocului;

–                     Scenariile pe care le folosesc sunt foarte plastice, sugestive şi prescriu moduri ”normale” de acţiune. Ele sunt incredibile privite prin ”moralitatea” celor care le gândesc.

 

 

Autorii din categoria ”B” îi regăsim la exemplele 1, 2, 4, 8, 10 şi se disting prin următoarele:

 

–                     Sunt maeştrii ai disimulării, ai ascunderii şi transformării emoţiilor;

–                     Se controlează foarte bine emoţional;

–                     Vorbesc mult şi despre multe, după caz;

–                     Îşi planifică în cele mai mici detalii acţiunile şi nu pleacă la drum fără un plan de urgenţă;

–                     Nu cer mult, dar o fac FOARTE CREDIBIL sub masca inocenţei şi a bunei-credinţe;

–                     Folosesc din plin comportamentul non-verbal (aspectul vestimentar, privirea şi gesturile) pentru a trece drept credibili;

–                     Se folosesc de situaţiile care îi înconjoară; orice din jur îi poate ajuta;

–                     Ei sunt preocupaţi de două lucruri: (1) să intre în vorbă cu viitoarea victimă; (2) să vorbească mult cu viitoarea victimă. Timpul acesta este folosit pentru: a identifica ”veriga slabă” a sufletului viitoarei victime; a gândi şi re-gândi scenariul pentru a păcăli victima. Se foloseşte orice: ORGOLIUL, DORINŢA DE LUX, FANFARONADA, DEFICIENŢA FIZICĂ, VÂRSTA, ÎNGRIJORAREA, OBOSEALA, STRESSUL, NEATENŢIA, GRABA, TIMPUL, adică CEEA CE SE VEDE. Naivitatea şi păcăleala se văd mai târziu. Folosind acestea ”victima îi mănâncă din palmă!”

–                     Când circumstanţele nu le sunt favorabile, se retrag ”fără zgomot”.

 

Să învăţăm din exemplele de mai jos!

 

  1. 1.Prea multă încredere…

 

Un bărbat din Ploieşti a vrut sa vândă un laptop. Pentru a face tranzacţia s-a deplasat în zona Gării de Sud Ploieşti, pentru a se întâlni cu o persoană de sex masculin, pe care o cunoscuse cu o zi în urmă şi care îi promisese că îl va ajuta în vânzarea laptopului. Deşi nu cunoştea identitatea acestei persoane, la solicitarea acesteia, bărbatul l-a însoţit la o adresă unde i-a înmânat laptop-ul, acesta părăsind apartamentul cu menţiunea că va merge la o vecină să îi vândă laptopul şi că va reveni, lucru care nu s-a întâmplat. Şi a aşteptat…

 

Morala:

–         Trebuie să cunoaşteţi identitatea unei persoane STRĂINE cu care vă întâlniţi;

–         Evitaţi intermediarii în afaceri;

–         Nu vă însoţiţi la drum cu o persoană despre care nu ştiţi nimic;

–         Nu daţi nimic din mână până nu primiţi nimic în schimb!

 

  1. 2.Când ai capul pe umeri…

 

O femeie a sesizat faptul că două persoane (un bărbat şi o femeie), care au pretins că sunt funcţionari ai unei primării, i-au solicitat în mod insistent acesteia accesul în locuinţă, sub pretextul că vor să vadă ce surse de căldură are şi câte persoane locuiesc la această adresă, motivând că îi vor da suma de 50 lei, reprezentând ajutor de căldură. Femeia a devenit suspicioasă la insistenţele persoanei de sex feminin, nepermiţându-i accesul în curtea imobilului fapt pentru care femeia necunoscută i-a spus că nu îi mai dă niciun ban plecând într-o direcţie necunoscută.

 

Morala: AŞA DA!

–         Vigilenţa dezarmează orice infractor: femeia a fost atentă la comportamente, şi-a urmat ”instinctul” şi NU LE-A PERMIS ACCESUL ÎN LOCUINŢĂ.

 

3.Din ciclul „prea de tot”…

 

Un bărbat ne-a adus la cunoştinţă faptul că a fost determinat telefonic de către o persoană necunoscută, ca sub pretextul obţinerii unui premiu în valoare de 10.000 Euro, să depună printr-o firmă de transfer de bani, pe numele C.C., sumele de 950 lei, respectiv 1.335 lei. Astfel, reclamantul la ora 12.28, respectiv 14.20 a depus sumele susmenţionate la o bancă, după care a comunicat persoanei care i-a solicitat acest lucru, codurile transferurilor bancare. Persoana care l-a determinat, i-a cerut reclamantului, numărul de cont în care doreşte să îi fie virat premiul şi să aştepte lângă unitatea bancară, în vederea ridicării acestuia. În jurul orei 16.30, realizând că a fost înşelat, bărbatul, s-a prezentat la sediul poliţiei, unde a depus o reclamaţie.

 

Morala:

–         Cel mai uşor se minte prin telefon; să nu uitaţi acest lucru!

–         Gândiţi înainte de face vreun gest;

–         Nu câştigaţi nimic dacă nu jucaţi! Deci pentru ce să vă aşteptaţi la un premiu?

–         Chiar şi dacă jucaţi sau participaţi la vreo tombolă a vreunei firme, asiguraţi-vă că vă ridicaţi premiul de la sediul oficial al firmei respective.

 

 

  1. 4.Împăienjenirea…

 

Un agent de vânzări al unei firme de telefonie, a fost înşelat cu suma de 400 de lei de o persoană necunoscută. Fapta s-a petrecut astfel: la un moment dat în magazin a intrat o persoană de sex masculin care i-a solicitat să îi schimbe 5 bancnote a 200 lei în 10 bancnote a 100 lei, lucru pe care partea vătămată l-a acceptat. Imediat după efectuarea schimbului, persoana în cauză s-a răzgândit, fapt pentru care a restituit părţii vătămate suma de 1000 lei (în bancnote a 100 lei), primind înapoi cele 5 bancnote a 200 lei şi i-a solicitat să îi schimbe numai o singură bancnotă de 200 lei în 4 bancnote a 50 lei. Partea vătămată, fără a verifica suma restituită de autor, i-a schimbat acestuia suma de 200 lei după care acesta a părăsit magazinul într-o direcţie necunoscută. Ulterior, a constatat că, în urma primului schimb, necunoscutul i-a restutuit 600 de lei, în loc de 1000.

 

Morala:

–         Plăţile trebuie să se efectueze cu înregistrarea banilor în casă, nu la tejghea;

–         Când lucrurile devin prea complicate, este bine să fiţi cu luare-aminte;

–         Deprinderile aritmetice trebuie bine consolidate.

 

  1. 5.Întoarsa de la Ploesci…

 

O femeie sesizează faptul că a citit un anunţ la intrarea pe scara blocului prin care se făcea cunoscut faptul că o persoană colecţionar german cumpără maşini de cusut mărci germane contra sumei de 35000 – 40000 euro, plata pe loc pentru contact fiind indicat un nr. de telefon. Întrucât este posesoarea unei maşini de cusut marcă renumită, femeia a apelat număr de telefon indicat pentru contact, ocazie cu care a purtat dicuţii cu un bărbat ce s-a recomandat sub nume german (evident!) şi care a afirmat că este cel care a postat anunţul şi care cumpără astfel de obiecte, doreşte să achiziţioneze această maşină de cusut, însă, doar dacă partea vătămată face dovada că este în posesia unei alte maşini de cusut din aceeaşi colecţie cu cea pe care o are în posesie. La răspunsul părţii vătămate conform căruia nu este în posesia unei astfel de maşini, bărbatul s-a oferit să intermedieze obţinerea acestei maşini, întrucât are o cunoştinţă într-un oraş din ardeal, persoană ce doreşte să vândă o astfel de maşină de cusut, ocazie cu care a transmis numărul acestuia de telefon. Partea vătămată a contactat persoana în cauză ce s-a recomandat drept …X, stabilind de comun acord ca la o anumită dată să se întâlnească în oraşul ardelean şi să efectueze tranzacţia. Urmare a înţelegerii, partea vătămată împreună cu soţul ei, s-a deplasat cu autoturismul proprietate personală în acel oraş (căteva sute de kilometri), pe drum purtând mai multe discuţii cu bărbatul din Ardeal şi care le-a adus la cunoştinţă faptul că este internat în spital, nu se poate prezenta personal pentru a finaliza tranzacţia, însă, pentru a demonstra faptul că este o persoană serioasă, maşina de cusut urmează a fi adusă de către naşul său. 

Astfel, în parcarea unui complex comercial, cei doi soţi s-au întâlnit cu acest ”naș”, persoană de la care au achiziţionat contra sumei de 10.000 lei, o maşină de cusut, după care acesta s-a îndepărtat într-o direcţie necunoscută, partea vătămată revenind la domiciliul din Ploieşti. A doua zi de dimineaţă cei doi soţi au încercat să contacteze persoana care prin intermediul anunţului făcea cunoscut faptul că achiziţionează maşini de cusut mărci germane contra sumei de 35000 – 40000 euro, constatând faptul că telefonul este închis, fapt pentru care a încercat acelaşi lucru şi cu celelalte două persoane din oraşul ardelean, însă nici de această dată nu a putut discuta cu cineva. Concluzionând faptul că au fost păcăliţi, aceştia au sesizat organele de poliţie.

 

 

Morala:

–         Când lucrurile sunt prea frumoase pentru ca să fie adevărate, renunţaţi!

–         Chiar poate cineva care face un anunţ PUBLIC să plătească PE LOC aşa sumă de bani?

–         Cu cât comunicaţi mai mult cu escrocii, cu atât le daţi şansa de a vă construi scenarii mintale. Rămâneţi fără bani!

 

  1. 6.”Orbirea gândirii”…

 

Un bărbat a sesizat faptul că a fost contactat pe telefonul fix, de către mai multe persoane care i-au spus că sunt reprezentanţi ai unei firme de telefonie şi ai unei bănci comerciale şi că el este câştigătorul unui premiu de la jocul Bingo. Acestuia i s-a solicitat în repetate rânduri, ca, pentru a intra în posesia premiului în valoare de 130 000 lei, să cumpere mai multe cartele reîncărcabile de telefonie mobilă în valoare de 3600 lei. Acesta a acceptat şi a cumpărat cartelele transmiţând codurile de reîncărcare la numerele de telefon care i s-au comunicat. În continuare i s-a solicitat să se deplaseze la o unitate bancară pentru a ridica premiul dându-i-se un nume al unei persoane de contact. Atunci acesta a realizat că persoana nu există şi că şi că a fost înşelat. 

 

Morala:

–         Fiţi atenţi atunci când sunteţi abordaţi de mai multe persoane;

–         Ideal ar fi să nu aveţi nici un fel de comunicare cu escrocii. Deci, cu cât staţi mai mult de vorbă cu ei, cu atât creşte şansa de a fi păcălit;

–         Nicio firmă de telefonie nu vă cere să faceţi cheltuieli nejustificate;

–         Verificaţi personal, prin prezenţa la sediu, presupusul premiu pe care l-aţi putea ridica!

 

  1. 7.Milostenie extra ecclesia…

Sub pretextul acordării unui ajutor spiritual, o femeie milostivă a fost determinată telefonic să depună în două tranşe suma de 500 lei pe numele unei persoane fizice, la un oficiu poştal. Restul îl intuiţi…

Morala:

–         Fără comentarii

 

  1. 8.Îndrăzneală la maxim…

Un bărbat a fost abordat de un tânăr necunoscut care s-a prezentat ca fiind nepotul unui primar dintr-o comună din Prahova. Bărbatul a intrat în discuţie cu tânărul respectiv, iar în urma discuţiilor purtate au convenit ca să meargă împreună până pe o stradă pentru ca bărbatul să-şi ia ochelarii comandaţi de la un magazin de optică medicală, după care să plece împreună în acea comună. După ce partea vătămată şi- a luat ochelarii, tânărul i-a cerut cu împrumut o sumă de bani pentru a cumpăra medicamente pentru acel primar. Bărbatul-parte vătămată a fost de acord şi i-a dat suma de 50 de lei şi 40 de euro. Tânărul, după ce a luat banii, l-a rugat pe primul să-l aştepte să schimbe banii pentru a cumpăra medicamente şi a plecat în direcţia unei bănci. După aproximativ 10 minute, petentul a realizat că a greşit şi s-a prezentat la sediul Poliţiei pentru a sesiza cele întâmplate.

Morala:

–         Cei care vă abordează astfel, sunt profesionişti!

–         Reţineţi cât mai multe semnalmente despre ei şi depărtaţi-vă urgent de ei;

–         Anunţaţi Poliţia şi sprijiniţi-o în prinderea infractorului;

–         Chiar şi politeţea are limitele ei. Nu trebuie să intraţi în vorbă şi să conveniţi ceva cu o persoană despre care nu ştiţi nimic;

–         Oricât aţi dori să ajutaţi pe cineva, mai bine o faceţi personal.

 

  1. 9.Capcana chilipirului…

 

Un bărbat dorind să achiziţioneze un autoturism, în urma consultării unui site dedicate vânzărilor de autovehicule, a găsit un anunţ prin care se oferea spre vânzare un auto marcă germană ce corespundea din punc de vedere al cerinţelor sale, fapt pentru care prin intermediul unei adrese de mail a contactat vânzătorul, persoană ce s-a recomandat ca fiind cetăţean german. În urma discuţiilor şi negocierilor purtate, la indicaţiile acestei persoane, partea vătămată a fost de acord să înainteze în nume propriu, prin intermediul unei firme de tranzacţii financiare, suma de 2400 euro către Germania. După depunerea sumei de bani solicitată, petentul a transmis vânzătorului documentul de depunere a sumei de bani, împreună cu datele cifrice aferente acestuia, după care, a plecat în Germania cu scopul de a încheia tranzacţia. Aflându-se pe teritoriul Germaniei, partea vătămată a încercat să-l contacteze pe vânzător, fapt ce nu a putut fi realizat întrucât acesta nu a mai răspuns la telefon şi imediat s-a deplasat la o sucursală bancară, având ca scop ridicarea sumei de 2400 euro, ocazie cu care a constat că aceasta a fost ridicată de o altă persoană.

 Morala:

–         Autoturismul se cumpără personal!

–         Modalitatea ”banii jos” în faţa unui notar AUTORIZAT este cea mai sigură;

–         Evitaţi intermedierea în afaceri!

 

 

  1. 10. Logică simplă dar nedetectată…

 

          Pe scara unui bloc s-a prezentat un bărbat necunoscut, care fără a se prezenta, sub pretextul că are un pachet în care se află un contor de apă, pe care urma să-l dea preşedintelui asociaţiei de locatari, i-a solicitat unei proprietare de apartament, suma de 880 lei, pentru contravaloarea pachetului, sumă pe care aceasta urma să o recupereze de la preşedintele asociaţiei. În urma verificării pachetului, după ce i-a dat banii bărbatului respectiv, şi acesta a plecat, în pachet a găsit un aparat DVD distrus. În urma audierii preşedintelui asociaţiei de locatari, a rezultat faptul că acesta nu a avut nici o discuţie cu vreo persoană pentru ca aceasta să lase vreun pachet la acea proprietară şi nici nu a solicitat vreunei persoane să aducă vreun contor de apă pentru asociaţie, sau pentru el.

 

Morala:

–         Nu vă transformaţi în intermediar!

–         Verificaţi identitatea persoanei şi asiguraţi-vă că este cea reală;

–         Reţineţi cât mai multe date despre persoană;

–         Evitaţi să acordaţi ajutorul dacă acesta nu vi se cere în mod expres!

 

  1. 11.Când ”se umblă” la sentiment…

 

Un bărbat a fost sunat de către un altul care s-a recomandat avocat internaţional din Bucureşti prin care i s-a solicitat telefonic suma de 2000 lei, pentru a despăgubi partea vătămată a unui accident de circulaţie produs de fiul său aflat în

 

Spania. După depunerea sumei de bani presupusul avocat, l-a contactat pe reclamant, pe telefonul mobil, folosind un număr ascuns şi i-a solicitat reclamantului să-i comunice codul tranzacţiei financiare. Ulterior, reclamantul a luat legătura telefonic cu fiul său în Spania, constatând faptul că acesta nu a fost implicat în niciun accident rutier şi nu cunoaşte detalii despre tranzacţia efectuată.

Morala:

–         Nu cedaţi argumentelor afective;

–         Deveniţi alerţi atunci când vă sunt prezentate scenarii dramatice;

–         Apelarea cu număr ascuns este, în sine suspectă;

–         Verificaţi, verificaţi şi iar verificaţi!

 

  1. 12. Când ”se umblă” la frică…

O femeie a fost contactată pe telefonul fix de către o persoană cu voce masculină, care s-a recomandat că se numeşte ,,Vasile’’ domiciliat în Bucureşti. Acesta, sub pretextul că fiul femeii ar fi suferit un accident şi este pasibil de închisoare, i-a solicitat să depună într-un cont bancar suma de 6000 lei, sumă necesară ca fiul acesteia să nu fie arestat. Deşi nu cunoştea identitatea acelei persoane, femeia s-a deplasat la sediul băncii din jud. Prahova, unde a depus suma solicitată într-un cont. Întorcându-se la locul de domiciliu, a fost din nou contactată telefonic de către ,,Vasile’’ care i-a solicitat din nou încă 6000 lei, întrucât suma trimisă anterior nu a fost suficientă. În acest sens, femeia s-a deplasat din nou la sediul bancii din Ploieşti unde a depus alți 6000 lei, în acelaşi cont, pe acelaşi nume. În jurul orelor 20.00 femeia s-a deplasat la domiciliul fiului său, ocazie cu care, din discuţiile purtate cu acesta şi-a dat seama că a fost victima unei înşelăciuni.

 

Morala:

–         Predispoziţia la eludarea legii (atracţia către zona corupţiei) vă transformă în victime;

–         Verificaţi identitatea persoanei;

–         Evitaţi să luaţi decizii în stări emoţionale particulare sau foarte puternice! Veţi greşi…negreşit!

Aşa l-am cunoscut eu pe Regele Mihai

Era un subiect tabu înainte de ’89. Copil fiind, apoi adolescent, am reuşit să umplu ceva din g

Da, tovarăși, era mai bine „înainte”! Să vă reîmprospătez memoria

Pentru că tot a fost 23 august şi apar pe Facebook tot felul de indivizi care afirmă că  „în

Familia Petrolului de azi

În mai bine de șase decenii de viață alături de Petrolul, mi-a fost dat să văd generații pes

Nicolae Iorga, victimă a ocupației germane

Imediat după ocuparea județului Prahova de către trupele germane, acestea au trecut la instaurare

Inline
Inline