Atenţie la cumpărăturile online! Recomandările OPC Prahova

Redactia -

Atenţie la cumpărăturile online! Recomandările OPC Prahova

COMUNICAT DE PRESĂ

-Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor – 15 Martie 2017

                     

                     Drepturile consumatorilor in era digitala

 

 

Conceptul privind ,,drepturile consumatorilor” isi are originea în ,,Carta drepturilor consumatorilor definita de fostul preşedinte al S.U.A., John Fitzgerald Kennedy, în data de 15 martie 1962, sub forma unui mesaj adresat Congresului american, susţinând existenţa a patru drepturi fundamentale ale acestora: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii.

Deşi Carta nu a fost  definitivată, ea rămâne importantă prin conturarea drepturilor fundamentale ale consumatorilor. Ea a servit drept model de referinţă la elaborarea legilor de protecţie a consumatorilor ce au apărut între anii ’70 -‘80 în S.U.A. şi în alte ţări din continentul american (Canada, Mexic), cât şi în Europa (Belgia, Franţa, Germania, Suedia).

Ziua de 15 martie 1962 reprezintă momentul istoric al naşterii mişcării mondiale privind protecţia consumatorilor, Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori declarând această zi ,,Ziua mondială a drepturilor consumatorilor”.

Comisia Comunitatii europene a adoptat in 1975 „Programul pentru o politica de protectie si informare a consumatorilor” iar Organizaţia Naţiunilor Unite a adoptat prin Rezoluţia nr. 39/248 din 8 aprilie 1985, ,,Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor”. Potrivit acestui document “guvernele tuturor ţărilor trebuie să dezvolte, să întărească şi să menţină o politică puternică de protecţie a consumatorilor, ţinând cont de principiile directoare declarate”.

 

Tema de anul acesta (2017 ) , supusa dezbaterii , cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor  Consumatorilor este:  Drepturile consumatorilor in era digitala .

 

Dat fiind faptul ca   vanzarile  online au luat o mare amploare  si in Romania  se cuvine sa  acordam o mare atentie acestui tip de comert  si sa informam consumatorii asupra  tuturor aspectelor  legate de  comertul online , astfel incat sa fie in masura  sa  ia cele mai bune decizii  pentru ei , in deplina cunostinta de cauza.

Legat de acest  fapt , consideram ca un set de  informatii   utile , sfaturi  si recomandari   este extrem de  binevenit  in contextul Zilei Mondiale a Drepturilor  Consumatorilor .

Pentru a preintampina  o serie de  probleme  , ce pot aparea cu ocazia   achizitiilor  online  , consumatorii trebuie sa cunoasca urmatoarele:

  1. Sa  verifice, inainte de incheierea contractului, dacape site comerciantul informează corect si complet privind:

–      datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
–      caracteristicile esentiale ale produsului;

–      pretul cu toate taxele incluse;

–      cheltuielile de livrare, daca este cazul;

–      modalitatile de plata si de livrare;

–      perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;

–      durata minimă a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs;

–      existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.

2. Sa contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare; modul in care  raspunde la aceste intrebari le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozitatii vanzatorului.

3.  In ceea ce priveste dreptul de denunţare a contractului, consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el; nu trebuie să invoce vreun motiv.

In cazul returnarii produsului, consumatorul isi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.

Profesionistul ramburseaza toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, dupa caz, costurile livrarii, fara intarziere nejustificata si, in orice caz, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului .Profesionistul ramburseaza sumele folosind aceleasi modalitati de plata ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initiala, cu exceptia cazului in care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata si cu conditia de a nu cadea in sarcina consumatorului plata de comisioane in urma rambursarii.

Foarte important: consumatorul trebuie sa citeasca termenii si conditiile de functionarea magazinului onlinedeoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului), se prelungeşte cu inca 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a mentionat/informat expres despre existena dreptului de returnare a produselor.

 

                                         Comisar sef,

                                   Ing. Corneliu Buzu