![]() |
Asociația ”Suntem România” trage un semnal de alarmă asupra modului în care autoritățile statului cu responsabilități privind monumentele istorice trenează acțiunea de clasare în Patrimoniul Național a Rafinăriei ”Steaua Română”. Din termenul de 12 luni de la inițierea procedurii, pentru întocmirea cercetărilor și a dosarului de clasare a obiectivului, o operațiune laborioasă, costisitoare, au trecut 7 luni fără să se întâmple nimic în acest sens. Decât un fel de na-ți-o ție, dă-mi-o mie instituțional, ce pare mai degrabă o spălare pe mâini a celor de la Ministerul Culturii și Direcția Județeană de Cultură, o tragere de timp la trecerea timpului. Cel puțin așa reiese din textul publicat de ”Suntem România” aici.
Înțelegem din textul respectiv că ar fi două variante: cele două instituții pot fi bănuite de neputință, indiferență, incapacitate sau interese obscure, iar a doua variantă că legea e atât de drastică încât obligă asociațiile sau cetățenii României care solicită clasarea unui obiectiv în rândul monumentelor istorice să vină cu bani de acasă (nu puțini, o cercetare implică costuri însemnate) ca să facă toată treaba, în timp ce două instituții/autorități publice plătite din banul public, al nostru al contribuabililor, să asiste cu mâinile încrucișate, de la distanță! Așteptăm punctele de vedere ale celor două instituții menționate, spre publicare, dacă se consideră că există elemente care pot fi introduse în discuție.
Publicăm, în continuare, integral, textul trimis redacției noastre de Asociația ”Suntem România”:
Orice posibil monument trebuie intai cercetat, masurat, analizat, evaluat, iar aceste actiuni necesita BANI, actiunile acestea trebuind sa duca in final la realizarea unui dosar complet de catre o persoana autorizata, de specialitate, desigur platita conform legii de catre institutiile abilitate ale statului roman- recte DJC Prahova. Cel putin asa scrie in legea 422/2001 care reglementeaza aceste situatii.
Ei bine, Asociatia noastra, „Suntem Romania!” , care a facut cercetarile preliminare si cererea de clasare in Patrimoniu, obtinand astfel declansarea procedurii de clasare, a continuat documentarea cu mii de pagini, harti, documente, a acestei proceduri GRATUIT. Toate aceste documente, toata aceasta munca titanica a membrilor si colaboratorilor nostri, a fost transmisa deja catre institutiile de cultura abilitate, inclusiv, desigur, catre DJC- forul judetean indrituit in fapt sa coordoneze si sa puna in acord cu legislatia in vigoare aceasta activitate deosebit de specializata. For care, sub diverse motive, de 7 luni intarzie luarea unor decizii si continuu arunca in curtea Asociatiei noastre responsabilitatile sale date de catre legea 422/2001, cea care stabileste clar si decisiv aceste obligatii si proceduri. For care arunca si obligatiile financiare ale oricarei cercetari necesare, tot in curtea Asociatiei noastre !!!
Insa DJC Ph. insista in a da explicatii neconforme cu legea, mai nou transmitandu-ne ca au intrebat Ministerul Culturii ce si cum. Ciudat: cand ne-au transmis anterior ca totul cade in sarcina Asociatiei noastre, de unde stiau asta, din lege sau din imaginatie, astfel incat actual TREBUIE SA INTREBE MAI SUS???
Pe langa aceste motivatii transparente DJC Ph. mai are una : aceea ca, fiind in litigiu cu proprietarul rafinariei, NU POATE CERE ACCESUL DE DREPT IN RAFINARIE, pentru cercetare, asa cum legea in fapt permite si asigura concursul pentru indeplinire. Aceasta este o alta motivatie penibila, sustinuta in ton cu DJC Ph. si de catre S.C. Ecogen S.R.L., firma care administreaza rafinaria, desi astfel de permisiuni legale depind strict de bunavointa proprietarilor, litigiile nefiind un impediment, ci doar motive pentru a ascunde diverse dovezi, a demonta/muta/ modifica in perimetru peste capul legii si de a impiedica aplicarea acesteia (a legii)! Oare cum de DJC Ph si proprietarul reusesc sa rezoneze atat de sincron ??? Si asta impotriva legilor?
Parerea noastra este ca ilegalitatea pluteste nebulos asupra acestor actiuni ale DJC Prahova ( si nu doar) si interese obscure treneaza vizibil si penibil actiunea legala de protejare a unui posibil monument istoric unic in lume, care ar putea aduce orasului Campina prestigiu imens in turismul industrial si bani pe masura, iar Romaniei locul pe care-l merita in istoria industriei mondiale.
Mai jos aveti copia ultimei noastre adrese transmise catre institutiile si persoanele mentionate.
Doar INP ( Institutul National de Patrimoniu) a confirmat primirea adresei pana la aceasta data, de la data emiterii ( 28 iulie 2022).
Material informativ: AICI