Cum să-ți ajungă coletul la timp de sărbători: recomandările ANCOM pentru o livrare fără stres

Redactia -

Cum să-ți ajungă coletul la timp de sărbători: recomandările ANCOM pentru o livrare fără stres

În perioada sărbătorilor de iarnă, volumul trimiterilor poştale şi al achiziţiilor online creşte semnificativ, ceea ce poate duce la întârzieri sau deteriorări ale trimiterilor. Pentru a se asigura că surprizele ajung la timp şi în stare perfectă, ANCOM vine în sprijinul expeditorilor şi destinatarilor cu un set de recomandări privind ambalarea, etichetarea şi termenele de livrare şi reaminteşte obligaţiile legale ale furnizorilor de servicii poştale.

Cum ambalăm și etichetăm corect coletele

Ambalarea şi etichetarea coletelor

Pentru o ambalare şi etichetare corecte, este necesar ca expeditorul să consulte condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale ale furnizorului de astfel de servicii. Anumiţi furnizori pun la dispoziţie ghiduri detaliate privind ambalarea bunurilor fragile sau care necesită manipulare specială (electronice, sticlă, produse cosmetice etc.). Este indicată, de exemplu, folosirea unor etichete sugestive, precum Fragil, pe care furnizorul este obligat să le recunoască şi să le respecte dacă acestea corespund normelor tehnice.

Legislaţia din domeniul serviciilor poştale permite furnizorului să verifice dacă trimiterea este ambalată corespunzător şi, în caz contrar, să refuze colectarea. În acelaşi timp, furnizorul de servicii poştale este obligat să accepte trimiterea dacă ambalajul folosit de expeditor corespunde standardelor şi normelor tehnice în vigoare.

Reguli speciale pentru transportul produselor alimentare

Reguli speciale de transport pentru produsele alimentare

Produsele alimentare necesită o atenţie sporită, existând reguli speciale de transport şi depozitare stabilite, de exemplu, de norme din domeniul sanitar-veterinar. În funcţie de natura bunurilor, există chiar interdicţia de a fi transportate. De regulă, furnizorii nu acceptă livrarea unui colet care conţine produse perisabile. În cazul expedierii unui produs neacceptat la transport, aceştia nu au răspunderea legală pentru eventuale deteriorări sau distrugeri.

Dacă expeditorul alege să trimită produse alimentare, este esenţial ca acestea să nu fie perisabile şi, prin natura lor sau prin modul în care sunt ambalate, să nu producă pagube persoanelor, mediului, instalaţiilor utilizate de furnizorul de servicii poştale sau celorlalte bunuri expediate.

Livrări în sezon aglomerat: ce trebuie să știi

Termene de livrare în perioada sărbătorilor

În perioada sărbătorilor, numărul mare de trimiteri poştale şi programul de lucru adaptat al curierilor pot afecta termenul de livrare. Astfel, pentru a evita neplăcerile, este recomandată transmiterea coletelor mai devreme decât în mod obişnuit.

Ce obligații au furnizorii de servicii poștale

Obligaţiile furnizorilor de servicii poştale

ANCOM reaminteşte că furnizorii de servicii poştale au obligaţii clare stabilite de lege.

Livrarea se face numai destinatarului sau persoanei autorizate. Predarea se poate face la orice recipient (de exemplu, cutie poştală, sistem automat de livrare), la adresa indicată de expeditor sau la punctul de contact deservit de personal (după transmiterea prealabilă a unui aviz care să anunţe sosirea trimiterii poştale), în funcţie de tipul de serviciu poştal ales de expeditor.

Furnizorii de servicii poştale au obligaţia de a informa destinatarii (de regulă, prin SMS/e-mail) despre faptul că urmează să primească o trimitere poştală atunci când livrarea se realizează la un sistem automat de livrare. Totuşi, de cele mai multe ori, aceştia informează destinatarii pentru toate modalităţile de livrare.

Dacă destinatarul nu este la adresa indicată sau nu a ridicat trimiterea poştală din sistemul automat de livrare, furnizorul are obligaţia de a păstra trimiterea în vederea predării la un punct de lucru şi totodată de a aviza (a anunţa) în prealabil destinatarul despre cum va putea intra în posesia trimiterii poştale.

Potrivit legii, furnizorii trebuie să încerce livrarea trimiterii poştale cel puţin o dată, deşi, în practică, mulţi asigură şi a doua încercare de livrare.

Cum faci o reclamație corectă

Ce, cum şi unde reclami

  • Orice nemulţumire legată de prestarea serviciului poştal trebuie reclamată, în primul rând, furnizorului de servicii poştale.

  • În cazul problemelor legate de produsele comandate online (întârziere, deteriorare etc.) utilizatorii trebuie să se adreseze magazinului online.

  • ANCOM poate analiza şi sancţiona conduita furnizorului de servicii poştale din perspectiva legislaţiei din acest domeniu.

Unde găsești informații utile despre servicii poștale și digitale

InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care promovează interesele utilizatorilor de servicii de comunicaţii electronice, servicii poştale şi servicii digitale în contextul tranziţiei la societatea Gigabit, prin valorificarea optimă a mixului de instrumente de administrare şi reglementare aflate la dispoziţia Autorităţii. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitaţi site-urile dedicate.