Cu o zi înaintea meciului de la Târgu Jiu, o știre le-a dat speranțe fanilor Petrolului că se vor rezolva problemele financiare! Să fie Muhammad Murad, cel care a adus… șaorma în România, salvarea clubului? Sau totul se va reduce numai la o „licitație” cu două branduri în prim-plan?

Dragos Trestioreanu -

Cu o zi înaintea meciului de la Târgu Jiu, o știre le-a dat speranțe fanilor Petrolului că se vor rezolva problemele financiare! Să fie Muhammad Murad, cel care a adus… șaorma în România, salvarea clubului? Sau totul se va reduce numai la o „licitație” cu două branduri în prim-plan?

Astăzi, 19 august 2022, de la ora 21.00, în direct pe Digisport 1, Prima Sport și Orange Sport, FC U 1948 Craiova o va întâlni pe teren neutru, la Târgu Jiu, pe pe FC Petrolul Ploiești. Adică, o echipă aflată posibil înaintea chiar a trei meciuri consecutive pe arena Ilie Oană! Ieri, cu o zi înainte de desfășurarea partidei de pe „Municipalul” din reședința Gorjului, a apărut o știre interesantă postată către de siteul central www.playsport.ro. Potrivit acesteia, s-ar fi deschis tratative – confirmate, nota bene, de președintele executiv Costel Lazăr – între un apropiat al omului de afaceri Muhammad Murad și membri ai AGA ACS Petrolul ’52 Ploiești, cu privire la implicarea libanezului în cadrul clubului găzarilor, aflat într-un impas financiar.

Vestea i-a bucurat, desigur, pe suporterii „lupilor”, cărora același site le-a adus la cunoștință că ar exista datorii la club în valoare de 1,5 milioane de euro, ca și o întârziere la salarii de două luni. Tot www.playsport.ro mai anunță că cei patru membri AGA aflați la masa discuțiilor ar fi cerut sume de bani, pe loc, în schimbul cedării pozițiilor din forul conducător al clubului. Însă, nu se face referire și despre cine și despre ce sume ar fi vorba, ca și despre ce direcție ar lua banii, punându-i astfel într-o postură absolut jenantă pe presupușii solicitanți. Mai ales că, notează tot siteul mai sus-menționat, în acel moment reprezentantul lui Muhammad Murad ar fi pus capăt discuțiilor, rămânând să îi prezinte omului de afaceri libanez numai propunerea ca acesta să acopere 1,5 milioane de euro, totalul datoriilor prezente ale clubului ploieștean, iar apoi, să asigure 3 milioane de euro, până la finele campionatului. Cum această din urmă sumă ar fi prea mică pentru un sezon întreg, se presupune că ar fi fost aleasă după ce s-a cunoscut cea pusă la dispoziție de sponsori. Se știe că fără 5 milioane de euro este aproape imposibil a se rezista în Superligă, o sumă care, în urmă cu șapte-opt ani, era suficientă pentru calificarea în… cupele europene!

Mohammad Murad este cel care a adus vestita șaormă în România, țară ce tocmai se obișnuise cu… kebabul turcesc. Absolvent al unei facultății de medicină de la noi, Murad nu a profesat niciodată ca medic, ci a preferat de la bun început să intre în afaceri, el debutând cu lanțul de restaurante fast-food Spring Time. Nu s-a oprit aici și, împreună cu frații săi Hassan și Ahmed, și-a extins bussines-ul în construcții și industria alimentară, ajungând proprietar al unor hoteluri din București („Phoenicia”), respectiv al mai multor stabilimente hoteliere pe litoralul autohon (Mamaia, Neptun, Olimp și Costinești). Până de curând, Mohammad Murad era perceput drept un colac de salvare pentru actuala divizionară secundă Dinamo București, aflată aproape de colaps, însă recent s-a anunțat că discuțiile au fost sistate, declarațiile părților fiind însă contradictorii.

Alegerea deschiderii tratativelor cu FC Petrolul este explicată de același www.playsport.ro prin aceea că în Superligă este expunerea mai mare decât în eșalonul al doilea, iar cuantumul datoriilor mult mai mic, dinamoviștii având, așa, la prima strigare, 7 milioane de euro! Un alt motiv, poate chiar decisiv, ar fi că, de la vara viitoare, se intenționează transformarea organizării actuale a clubului găzarilor într-o societate pe acțiuni, în care Murad să aibă 60% din totalul acțiunilor, iar restul de 40% să fie împărțit între membri AGA, fiecare preluând câte 5%. O situație în care libanezul ar conduce clubul, în calitate de acționar majoritar.

Merită dezvoltată o astfel de discuție. În urma unor conversații cu unii dintre membrii fondatori ai ACS Petrolul ’52, am aflat că nu ar exista interes pentru o SA căci și așa nu ar mai exista o astfel de organizare în primul eșalon! Există, dar e drept că numai șapte echipe prim-divizionare se numără, fiecare, dintr-o societate pe acțiuni. Refuzul înființării unei SA ar fi fost totuși explicat și prin faptul că aceiași membri fondatori nu vor să piardă echipa. Cea care ar intra definitiv pe mâna unui acționar majoritar, situație nu departe de adevăr. Cum au dus-o din Liga a IV-a în Superligă, există totuși o temere justificată în acest sens. Numai că, acum, cu un buget neîndestulător și, mai ales, nesigur, a menține aceeași formă de organizare incumbă un risc major de a se deschide drumul spre… insolvență. Sau, și mai rău, ulterior, spre faliment. Volens-nolens, soluția rămâne o societate pe acțiuni.

Eh, totuși, mai este ceva de discutat, în special pentru că s-a trecut la clubul găzarilor printr-o perioadă similară. Una care a condus destul de repede, din iarna lui 2015 până în vara lui 2016, de la insolvență la falimentul fostei societăți pe acțiuni SC FC Petrolul Ploiești. Iar o astfel de situație trebuie evitată cu orice chip, acum, fără doar și poate. În acest context, trebuie vegheat cât se poate de serios ca discuțiile în paralel cu două branduri – chiar dacă unul scăpătat rău de tot, iar altul riscând, fără o investiție însemnată urgentă, să ajungă la fel – să nu se poarte ca la o „licitație”. O „licitație” în care două cluburi de tradiție să fie folosite drept vehicule de reclamă și publicitate pentru un om de afaceri din țară. În momentul în care se renunță la un club cu palmares mult mai bogat, dar și cu datorii mai mari, în favoarea altuia, cu unele mai scăzute, se pune – de ce nu? – semnul de întrebării dacă businessmanul chiar are bonitatea financiară necesară să țină o echipă de fotbal. Ori s-a gândit exclusiv la o mediatizare in extenso a tratativelor – care de regulă se poartă la nivel de „top secret” – folositoare. Asta deoarece nu ar cheltui un ban, ca la o reclamă ce l-ar costa, altfel, foarte mult. Atenție mare, deci, fiindcă avem parte, oricum, de un… déjà vu pe aici!

Foto: www.gsp.ro, www.fcpetrolul.ro, www.travelro.ro, www.booking.ro și www.ziarulfinanciar.ro