PMP acuză: Aici au adus şcoala românească, pepiniera de analfabeți?

Redactia -

PMP acuză: Aici au adus şcoala românească, pepiniera de analfabeți?

Mișcarea Populară își exprimă maxima îngrijorare față de starea actuală a învățământului românesc, după anunțarea rezultatelor simulărilor.

De la an la an, rezultatele simulărilor Examenelor Naționale ne arată dezastrul din Educaţie. Una din cauze o reprezintă dezinteresul elevilor pentru actul învățării, coroborat cu slaba pregătire a cadrelor didactice. Un asemenea melanj nu poate duce decât la colaps. Rezultatele de la simularea examenelor de Evaluare Națională arată nivelul extrem de scăzut al învățământului românesc: doar 32% dintre elevi au luat peste 5 la matematică. Este inacceptabil ca un sistem de asemenea importanță să funcționeze cu un „randament” de doar 32%.

Evident că nu există soluții pe termen mediu și lung, și aceasta în ciuda reformelor care au tot existat în sistemul românesc de învățământ. De ce oare? Pentru că niciodată nu s-a schimbat fondul problemei. Programa de învățământ rămâne în continuare tributară comunismului, fiind supraîncărcată. Școlile nu au dotările necesare desfășurării în condiții optime a procesului instructiv educativ, iar o învățare bazată aproape exclusiv pe teorie face din materiile predate un motiv de stres, fără rezultate concrete în planul cognitiv.

Birocratizarea excesivă a învatamantului – reminiscenta a vremurilor de tristă amintire este un aspect care îngreunează procesul de învățământ. Profesorii sunt obligați să realizeze foarte multe documente și să lase în plan secund pregătirea didactică. Inspecțiile şcolare vizează prea puțin activitatea de la catedră, uneori regizată, „să dea bine” când domnul sau doamna inspector vin în vizită, accentul punându-se pe portofoliu. Ce ştiu elevii? Ce nu ştiu? Nu prea interesează pe nimeni.

Slaba finanțare a învățământului, precum și salariile mici fac ca în sistem să intre persoane care, de regulă, nu își găsesc locul în altă parte, pentru care folosirea calculatorului, de pildă, este o treabă demnă de SF-uri.

În aceste condiții, realizarea unei prognoze pe termen mediu și lung ne pune în fața unor rezultate înfiorătoare. Dacă în acest an procentul de promovabilitate a fost cu puțin peste un sfert din numărul elevilor participanţi, este posibil ca în urmatorii ani să ne confruntăm cu valuri de analfabeți scoși de scoala românească.

Scoala românească nu pregătește elevii pentru viața reală, pentru piața muncii.

Școala nu reușește să se plieze pe nevoile, aspirațiile, talentele, înclinațiile elevilor, ci îi înghesuie pe toți, ca într-un „Pat al lui Procust”, încremenită într-o paradigmă curriculară, instituțională, managerială, de salarizare și evaluare, rămasa din timpul comunismului. Consecința: o piață a muncii de slabă calitate, fără specialiști calificaţi solicitați de către angajatori, ce nu poate contribui la o economie competitivă și atractivă, bază a unui nivel de trai decent.

Educația este un femomen cu un impact și o uriașă amploare socială. Din păcate, școala de astăzi scoate, în mare parte, viitorii abonați la ajutorul social de mâine…

Aici au adus învăţământul românesc prin reforme eşuate, corupţie, politicianism, incompetenţă miniştrii propuşi, timp de 25 de ani, de către cele două “principale” partide care şi-au împărţit acest tort mare numit România după 1989, PSD şi PNL, aflate într-o perpetuă luptă pe ciolan. Care dintre ele ne va duce înspre dezastru şi în urrmătorii patru ani?

Andrei Pavel – Mișcarea Populară Prahova

(P)