Vechiul pod de pe DN1 de la Câmpina, pericol public sau nod gordian al megaintereselor imobiliare?

Daniel Dimache -

Vechiul pod de pe DN1 de la Câmpina, pericol public sau nod gordian al megaintereselor imobiliare?

A fost împins pe agenda publică un nou subiect fierbinte legat de municipiul Câmpina – protejarea istoriei sau interese imobiliare? – a apărut după ce podul din județul Neamț s-a prăbușit pur și simplu. Lumea și-a adus aminte brusc de podul peste DN1, dintre municipiul Câmpina și Poiana Câmpina și l-a catalogat brusc ca fiind în pericol iminent de prăbușire, la rându-i.

Desigur, subiectul este sensibil și asupra sa se pot pronunța în primul rând specialiștii în structuri și apoi anumite instituții importante ale statului român. Deci, dacă era atât de periculos, nu cumva specialiștii în rezistență ar fi trebuit să dea verdictul de multă vreme, mai ales că din anul 2013 podul a fost oprit circulației feroviare? A devenit brusc periculos pentru că a căzut un pod la 300 km distanță, unde unii au furat banii de reabilitare?

Câteva precizări se impun a fi făcute. O asociație, ”Suntem România!”, a stopat o serie de megaoportunități imobiliare care erau în atenția unor ”grei” locali, și nu numai, reușind să obțină ”imunitatea”, pentru o perioadă de timp (un an), prin declanșarea procedurii de clasare ca monumente istorice a unor obiective ce stăteau în calea acestei dezvoltări imobiliare: Rafinăria Câmpina și linia ferată istorică Telega (Doftana) – Câmpina. Ca alternativă la dezvoltarea imobiliară pentru high class, terenurile ce urmau a fi eliberate de ”relicvele industriale” fiind foarte valoroase, parcă dedicate dezvoltării imobiliare de lux, Asociația ”Suntem România!” a propus un proiect de dezvoltare turistică/ istorică de natură să definească dezvoltarea viitoare a municipiului, pe conservarea și dezvoltarea unei infrastructuri turistice de tip sit/ muzeu industrial.

Podul cu pricina, ați ghicit, face parte din linia ferată istorică Telega (Doftana) – Câmpina. 

Vă prezentăm punctul de vedere al Asociației ”Suntem România!” referitor la acest subiect:

Scandalul podului câmpinean- adevăr sau invenție?

Podul de cale ferata dintre gara Câmpina și orașul Câmpina de peste DN1 (jud. Prahova) a devenit subiect de adevărat scandal mediatic după ce Asociația „Suntem Romania!” a obținut declanșarea procedurii de clasare în Lista Monumentelor Istorice a liniei istorice Câmpina – Telega (Doftana) și a contestat în instanță Hotărârea de Guvern prin care – menționăm – CALEA FERATĂ cu terenul aferent este trecută ÎN PROPRIETATEA PRIMĂRIEI CÂMPINA pentru a fi demontată, valorificată ca materiale, iar tereanul folosit în alte scopuri, hotărârea fiind data DUPĂ ce a fost declanșată, conform Legii 422, procedura de clasare  Cazul este descris AICI.
Problemele acestui pod se cunosc de ani de zile, astfel încât în SEPTEMBRIE 2018 a fost elaborat un studiu tehnic despre starea lui, existând și proiecte de reabilitare, dar și de demolare, NEDEMARATE!

Interesant este, repetăm, cum toata Media a fost alertată odată cu contestarea în instanță a HG nr. 1233/2021 de către Asociația în discuție!

    1- timp de 3 ani proprietarul liniei, administratorul ei (CFR Infrastructura), Administrația Drumuri Naționale, Primăria Câmpina, nu au fost interesate de posibila periculozitate a acestui pod „alertându-se” doar în momentul acțiunilor de clasare în Patrimoniul Național al liniei respective de cale ferata!

    2- deși avem informații ca există proiect de reabilitare și proiect de demolare, NICI LA ACEASTA ORĂ NU S-A DEMARAT VREO ACȚIUNE în favoarea realizării vreunuia dintre ele.

    3- cu toate ca NIMENI nu blochează tehnic sau legislativ intervenția la acest pod, chiar fiind în procedura de clasare și protejat prin influenta APARTENENȚEI LA TRASEUL LINIEI CF ÎN CAUZĂ și prin efectul legii 422/2010, intervențiile de reabilitare – consolidare si chiar de demolare- daca se dovedește urgent și indiscutabil necesară, putând fi aprobate în timpul cel mai scurt printr-o cerere la Direcția Județeană de Cultura Prahova, NU S-A FĂCUT ABSOLUT NICI UN DEMERS LEGAL ÎN ACEASTĂ DIRECȚIE!

  Luând în evidență aceste considerente, este clar că interese obscure de obstrucționare a demersurilor legale de a clasa ca monument istoric a liniei Câmpina-Telega și nu a podului în sine, care NU ARE VALOARE ISTORICĂ (ci doar ca element din traseul liniei istorice) întrețin o atmosfera încinsă în jurul acestui subiect, deoarece terenurile ce pot fi recuperate prin distrugerea liniei au valoare imobiliară latentă imensă pentru cei interesați, această linie traversând zone ale orașului deosebit de valoroase.
  
  Concluzii:

  1- DACĂ podul este un adevărat pericol IMINENT, se poate demola oricând, acord ce se poate obține cu o simplă cerere;

  2- DACĂ se dorește operaționalizarea liniei în orice mod (comercial, turistic, strategic), în BENEFICIUL ORAȘULUI CÂMPINA ȘI AL ÎMPREJURIMILOR, acordul pentru reabilitarea lui se poate obține oricând, doar cu o simplă cerere.

  Important este ca interesele obscure să nu mai primeze în locul interesului cetățenesc și al istoriei unei zone ce poate deveni de mare importanță turistică inclusiv prin salvarea acestei linii de o valoare inestimabilă –  Linia istorică de cale ferată Câmpina-Telega: cerere de clasare in Patrimoniul Național-va deveni obiectiv turistic?

   Alex Stoian, 
   Președinte al Asociației Cultural Educative pentru Protejarea și Promovarea Patrimoniului Tehnic, Științific și Istoric („Suntem România!”) și redactor-șef al publicației online „Suntem România!”

 

Foto: Publicația online ”Suntem România!”